תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית היא צורך טבעי של האדם. אך למרות העובדה שתקשורת בין אישית

היא בטבע האדם ישנם אנשים שיודעים איך להתנהל נכון וחזקים בעניין מכיוון שהם

מרגישים יותר בנוח ופתוחים יותר בסיטואציה של תקשורת בין אישית וישנם גם אנשים

שפחות יודעים איך להתנהל נכון מול אנשים אחרים ומתקשים יותר מכיוון שהם

מתביישים להתבטא ומתקשים להפתח ולדבר בחופשיות.

מה היא תקשורת בין אישית?

תקשורת בין אישית יכולה להיות "ישירה", כלומר פנים אל פנים, ומתאפשר משוב מיידי.

ותקשורת בין אישית יכולה להיות גם "מתווכת", בה המוען והנמען נעזרים באמצעי תיווך

טכנולוגיים למשל טלפון, מחשב וכו׳. תקשורת בין אישית יכולה להיות במעמד של שני

משתתפים אשר מתקיים ביניהם דו שיח אך לא רק. תקשורת בין אישית יכולה להיות גם

בקבוצה קטנה של אנשים למשל דיון כיתתי, שיחה בין בני המשפחה וכו׳, ויכולה גם

להיות שיח פומבי למשל הרצאה או נאום.

כדי להבין את הדינמיקה שלנו בתקשורת הבין אישית יש לשים לב לתהליך ומהות שלה

המוען מעביר את המסר, דרך אמצעי כלשהו (יכול להיות דרך אמצעי טכנולוגי ויכול להיות

גם פנים אל פנים), בהקשר מסוים (ההקשר יכול להיות מושפע מהמצב הרגשי של אחד

המשתתפים, מצב חברתי של אחד המשתתפים וטיב היחסים בין המוען לנמען, מקום

ההתרחשות ועוד), הנמען מקבל את המסר ונותן תגובה/משוב (לפי המשוב שנתן הנמען

למסר ניתן להבין האם המסר הועבר בצורה מדויקת ואת השפעת המסר על הנמען).

לפעמים יש הפרעות בתהליך התקשורת ולאותן הפרעות קוראים רעש (אינטרנט חלש,

ביטוי עצמי לא מובן של המוען, פערים תרבותיים בין המשתתפים, רעש פיזי ועוד).

רבים מאיתנו מתקשים בתהליך ואינם יודעים איך להתנהל נכון בסיטואציה זו וכתוצאה

מכך המסר לא מועבר בצורה בה רצה המוען להעביר לנמען.

פיינשטיין

כמה דגשים חשובים שיכולים להועיל בתקשורת הבין אישית :

1. לשדר הקשבה ועניין – גם בשפת הגוף

אף אחד לא נהנה לדבר לאדם שנראה שמה שאתם אומרים לו לא מעניין אותו ושהוא

לא מקשיב. לפעמים אנו באמת מתעניינים במה שהצד האחר מספר אבל לא רואים

על הפנים שלנו, והצד האחר יכול להבין מכך שלא אכפת לנו. לכן חשוב להשתמש גם

בתגובות פיזיות (הבעות פנים, תנועות גוף וכו׳…).

2. להיות נוכחים בשיח – הקשבה פעילה

חשוב להראות נוכחות בשיח – לדבר, להגיב, להביע דעה. לשדר לצד האחר שאתם נוכחים ושהוא לא מדבר לעצמו.

3. לא להתפרץ לדבריו של האחר או לקטוע אותו – כבוד הדדי

כדי שתהליך התקשורת הבין אישית יעבוד ויעבור כמו שצריך צריך לתת לצד האחר לסיים לדבר ולהביע את עצמי מבלי להפריע לו.

4. יוזמה ושימור דינמיקה

ליזום גם שיחה, גם להעלות נושאי שיחה, לדבר גם. לא לתת רק לצד האחר לדבר ולעשות את כל ״העבודה״ בשיחה.

5. להתאים את עצמנו ואת תוכן הדברים וצורת הדיבור שלנו לאדם אתו אנו מדברים – ל"לראות" את האחר

כל אדם הוא אחר ובעל השקפת עולם שונה. צריך לדעת להתאים את הדברים שאנו

אומרים לצד שני בהתאם למאפייניו (כמו דת, גיל, עדה ועוד). למשל, נער בן חמש

עשרה ואדם מבוגר בן ארבעים יכולים לפרש משפט מסויים בצורה שונה לגמרי.

6. וויכוח הולם – התנגדות פרופורציונלית

וויכוח על נושאים למיניהם הינו דבר לגיטימי בתקשורת בין אישית. אך אין להוציא

דברים מהקשרם, יש לתת לצד האחר לבטא את עצמו ולא לגלוש למילים גסות והתבטאות מאיימת.

לסיכום, כדי להצליח להתנהל נכון בתקשורת בין אישית חשוב להבין איך עובד תהליך

התקשורת וכדי להצליח להעביר את המסר שלכם נכון אפשר להשתמש גם בתנועות

גוף והבעות פנים, חובה לשמור על שיח הולם ולהתייחס בכבוד לצד האחר, וחשוב

מאוד להבין ולהכיל, ולתת לצד האחר להתבטא.

האדם כמכלול

(מילות מפתח גוף,נפש) האדם כמכלול – גוף ונפש האדם הוא חלק בלתי נפרד מהשלם, מהטבע, כמו מעין פאזל שמרכיב את היקום. באותה צורה ניתן להסתכל על

קרא עוד »

בדיקת היתכנות עסקית

בדיקת היתכנות עסקית – למה ומתי? כל שנה עסקים רבים קורסים בעקבות בדיקת היתכנות עסקית שגויה, הגוררת בתוכה  טעויות ובעיות בעסק. אצל מרבית מאותם העסקים

קרא עוד »

ליווי יזמים

מה קושי העיקרי של יזם מתחיל? רבים מהיזמים המתחילים לא מצליחים לעבוד בצורה נכונה ויעילה ולהתקדם בתחום  העסקים כפי ציפו בתחילת הדרך, למראות שהיוזמה שלהם

קרא עוד »

עבודה עם לקוחות

עבודה עם לקוחות – מה קורה לנו מאחורי הקלעים? עבודה עם לקוחות, הינה דבר שחלקינו נתקלנו בו בעבר וחלקינו עוד נתקל בעתיד.  עבודה עם לקוחות

קרא עוד »

ייעול וניהול עובדים

ייעול וניהול עובדים חלק בלתי נפרד מניהול העסקים הוא העובדים וניהולם. העובדים הם נכס בעל חשיבות  גבוהה לכל עסק ולשגשוגו של העסק. בתי עסק רבים

קרא עוד »

להתקדם נכון - להתקדם עכשיו!
צרו קשר

*פגישת אבחון – ללא תשלום